|
4 januari · Editie #21 · Bekijk online |
|
De vorige keer vroegen we je of je vaker een korte nieuwsbrief wilde dan ongeveer eens in de maand deze lange. Sommigen zeiden: neeeeeee, houden zo, precies goed juist! Anderen riepen: ja graag vaker Kiezelbrieven met niet zo veel linkjes! En zoals dat gaat met enquêtes: de meesten zeiden helemaal niks. Dus we houden het maar zo, dat vinden we zelf nou eenmaal het prettigst. Moge 2019 een vruchtbaar taaljaar worden, waarin we veel schrijven, praten over schrijven, denken over schrijven, leren over schrijven, lezen over schrijven en schrijven over schrijven. We beginnen in elk geval goed met een bosje artikelen, weetjes, meningen, een schrijfwedstrijd en zelfs een lied over taalgebruik. We wensen je veel inspiratie en plezier! Maria en Carola
|
|
|
Focusvraag en kernboodschap: naar een artikel dat staat als een huis
Deze keer weer een fijn doorwrocht artikel van Carola over de focusvraag en de kernboodschap. De eerste helpt je bij de voorbereiding van je artikel, de tweede bij de uitwerking. Goed toegepast levert dat een ijzersterk artikel op.
|
|
Gedragstechnieken voor brieven en e-mails
Je wilt iets met je mail: mensen iets laten weten, overtuigen of zelfs iets laten doen. De wetenschap helpt een handje en de Rijksoverheid heeft een fijne handleiding met stappenplan uitgebracht over hoe je gedragstechnieken inzet in brieven en mails.
|
Hoe beginnen jullie je mails? Nou, zó liever niet
Japke-d. onderzocht wat lezers nou zelf een prettige aanhef vinden, en (te lezen via deze link) hoe je ze het beste kunt ondertekenen.
|
|
'Laten we stoppen met zeuren over taal, en meer genieten van taal, in al haar vormen en verschijningen'
‘Het verwerpen van taalvariatie en klagen over taalverandering als 'taalverloedering’ komt voort uit drie misvattingen’, legt docent Nederlandse taalkunde Rik Vosters uit. We zijn het volmondig eens met zijn boodschap: laten we genieten van taal.
|
Juridisch taalgebruik versimpelen: kunnen en willen we dat?
Moet juridische taal eenvoudiger? Kan dat eigenlijk wel? En zijn juristen die begrijpelijke taal gebruiken nog wel geloofwaardig? Milfje gaat er uitgebreid op in en snijdt zelfs een duivels dilemma aan.
|
Een bord hachee. Een waterpas. Een kroeg die stond te ruften? We zagen door de metaforen het bos niet meer
Zoals Carola al zei in haar artikel over de focusvraag: een goede metafoor is een zegen. Maar in de handen van politici is het oppassen geblazen. De Betrouwbare Mannetjes hanteren het fileermes zoals gewoonlijk op virtuoze wijze.
|
|
Roel C. Verburg zingt over 'ME'
Een muzikale uitleg over het verschil tussen het bezittelijk en het wederkerig voornaamwoord. Zo kan het ook. Roel C. Verburg zingt zijn taalfrustraties van zich af.
|
Eindrapport economische verkenning taalsector
Een tijdje terug vulden we een enquête in. De belangrijkste conclusies van de verkenning onder onze collega’s: er heerst optimisme in de taalsector. De meeste taalprofessionals verwachten dat de omzet en het resultaat de komende drie jaar zullen groeien of gelijk zullen blijven.
|
|
De slechtste slogans zijn toch vaak de leukste
Jaarlijks feestje: de verkiezing van de slechtste slogan. Dit jaar: We doen wel vrouwen maar we knippen ze niet. Kappers zijn sowieso hofleverancier van slechte slogans.
|
Slogans in Nederland
Een ouwetje, ook over slogans, maar we kwamen ‘m pas onlangs tegen: de slagzinnen van Nederlandse gemeenten en regio’s verzameld door NRC. Daar zitten ook heerlijke draken bij van hebben-wij-jou-daar.
|
Taalfilosofie voor factcheckers
Woorden wegen, interpreteren en op waarde schatten. Het komt nauw als je taalfilosofie bedrijft. Mooi lang verhaal van de winnaar van de OZSW/BNI Essaywedstrijd met een hoofdrol voor Trumps bewering dat Mexicaanse immigranten verkrachters zijn.
|
|
De Kloof
Acht gedramatiseerde literaire podcasts, geschreven door evenzoveel Nederlandse auteurs: De Kloof. Elke vertelling zet je op een ander spoor. De VPRO belooft dat De Kloof je voorgoed zal veranderen. Of op z'n minst inspireren, bijvoorbeeld om mee te doen aan een verhalenwedstrijd. Leef je uit in 750 woorden en stuur tot 1 februari je eigen verhaal in.
|
Vond je deze editie leuk?
|
|
|
|
Klik hier om je uit te schrijven.
Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier.
|
Gemaakt door Carola Janssen met Revue.
|
Kiezel Communicatie - Torenallee 36-12 - 5617 BD Eindhoven - 010-433 34 36
|