|
13 november · Editie #20 · Bekijk online |
|
Niets menselijks is ons vreemd: onze vorige Kiezelbrief ging de deur uit met een enorme tikfout in het onderwerpveld. Had je ‘m gespot? We hadden het daarin over taalevolultie in plaats van taalevolutie. We hebben er een nacht slecht van geslapen, nog even overwogen om er een correctie achteraan te gooien, maar uiteindelijk er maar in berust dat poep gebeurt en dan de ventilator raakt.
Tik- en spelfouten maak je sneller als je je concentreert op de inhoud. Logisch, want het is de inhoud die je aan het lezen houdt. En daarover gaat de blog die Carola deze week schreef: Geef vlees (geen wol). Carola gaat elke woensdag aan de slag met een groep studenten Journalistiek en dit is een van de lessen die ze er, figuurlijk gesproken, bij hen in ramt.
Maria intussen, vanuit de Kiezeldependance in Frankrijk, houdt ook haar taaloog scherp. Ze blogde op haar persoonlijke website over reclameschilders die zich ook weleens vergissen. Net als wij tekstschrijvers, of moeten we zeggen: wij tekstschrijfsters? (Zie verderop in deze nieuwsbrief.) Tot slot kregen we het verzoek van een trouwe Kiezelbrieflezer (lezeres) veel vaker, veel kortere nieuwsbrieven te sturen. Zijn jullie het daar mee eens? Je kunt het laten weten door onderaan de nieuwsbrief op een van de duimpjes te klikken en je mening te geven in het berichtenveld dat je daarmee oproept. Veel plezier weer met deze editie! Maria en Carola
|
|
|
Nieuwsartikel aan het schrijven? Geef vlees (geen wol)!
Wie een nieuwsartikel schrijft, moet één stelregel helder voor ogen houden: geef de lezer vlees (geen wol). Dat wil zeggen: begin met het nieuws.
|
De woordblinde reclameschilder
“Sukkel! Kijk nou wat je hebt gedaan! Dubonnet is met twéé N'en! Nou kunnen we helemaal opnieuw beginnen! Bedankt hoor!” Zo moet het ongeveer zijn gegaan.
|
|
Projectvoorstellen: van kenmerken naar voordelen
Verstandige tips van collega Louise Cornelisse: als je een offerte voor zakelijke dienstverlening schrijft, vertaal dan de kenmerken ervan naar voordelen voor de klant.
|
A copywriter’s guide to copy decks
Hoe krijg je je opdrachtgevers zover dat ze jouw expertise accepteren? Gebruik een copy deck: je voegt informatie toe over wat je gedaan hebt en waarom, legt de betekenis van webtekstcodes als H1 en H2 uit en vertelt wat de status van de tekst is. Tot slot beschrijf je ook duidelijk hoe de lezer feedback kan geven. Een copy deck voorkomt kortom gesputter en laat bovendien zien dat je weet wat je doet. Een copy deck invoeren is ons goede voornemen voor het nieuwe jaar.
|
|
Hoe maak je taal echt sekseneutraal?
We zijn tegenwoordig gewend om vrouwen bij de mannelijke variant van een beroepsnaam aan te duiden. De Kiezels zijn schrijftrainers, tekstschrijvers, communicatieadviseurs. Geen schrijftrainsters, tekstschrijfsters, communicatieadviseuses. Maar misschien moeten we daar toch naar over?
|
De verkeersmaker vreest benzineverlaging | Gaston Dorren, taaljournalist
Nederlandse samenstellingen kunnen op veel manieren worden gevormd. Maar niet zoals bij buurtpreventie, vindt Gaston Dorren.
|
Spatie
Wij zijn ook van die zeik wijven. Ikje uit de NRC waar wij hard om moesten lachen.
|
|
Dat Mag Dus Niet #60: CoolBlue
Dat Mag Dus Niet is een vaste rubriek op blog De Onderkast met verboden woorden of plaatjes bij grote bedrijven en organisaties. Dit is wel weer een mooie vondst. De ge- en verboden van Coolblue.
|
|
Pieter Waterdrinker wint Tzum-prijs 2018
Met een zin uit Tsjaikovskistraat 40 wint Pieter Waterdrinker de Tzum-prijs 2018. Waterdrinker ontvangt een beker en 95 euro, evenveel euro’s als woorden in de zin.
|
Deze Nederlanders geven allemaal een hilarisch lesje begrijpend lezen
Soms zie je nieuwsberichten of zinnen voorbijkomen die je twee keer moet lezen. Nou, daar weten ze op Twitter vervolgens wel raad mee. Woordgrapjes zijn verre van dood.
|
|
Oud-Hollandse patjakker
Even kijken: Sahil van Yung DWDD (een rubriek in De Wereld Draait Door) houdt een gloedvol pleidooi om ouderwetsche woorden op te nemen in het straattaalvocabulaire.
|
Het Groot Dictee der Nederlandse Taal keert terug
Niet meer op tv, niet meer in de avond, maar we zullen klaarzitten: het Groot Dictee der Nederlandse Taal keert terug op de radio. Zaterdag 15 december tussen 11.00 en 13.00 uur op NPO Radio 1. Schrijver dit keer is Wim Daniëls.
|
Vond je deze editie leuk?
|
|
|
|
Klik hier om je uit te schrijven.
Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier.
|
Gemaakt door Carola Janssen met Revue.
|
Kiezel Communicatie - Torenallee 36-12 - 5617 BD Eindhoven - 010-433 34 36
|