Maria blogt niet heel vaak, maar als ze het doet, heb je meestal ook een gedenkwaardig exemplaar te p
|
28 september · Editie #9 · Bekijk online |
|
Maria blogt niet heel vaak, maar als ze het doet, heb je meestal ook een gedenkwaardig exemplaar te pakken. Haar methode om een inleiding te structureren helpt je bovendien ook bij je blog of e-mail. Lezen dus. Verder vind je onder Doen een verzoek aan onze fans. Ben je die een, scroll dan snel naar beneden. Tussen blog en verzoek kom je van alles tegen dat ons de moeite waard lijkt. Carola en Maria
|
|
|
Zo schrijf je een goede inleiding bij een rapport of advies
Tienduizenden lezers worstelen zich dagelijks door rapporten, plannen en notities heen, opgesteld door ijverige schrijvers vol goede bedoelingen. Maar lang niet alles wordt gelezen. Vaak haken lezers al bij de inleiding af. Die is onduidelijk, te lang, te ingewikkeld. Of, erger nog, er is helemaal geen inleiding. Zoveel werk, helemaal voor niks! Dat kan beter.
|
|
Het nieuwe staat achteraan
Het links-rechtsprincipe is een ingewikkelde term voor iets wat heel logisch is: als je voorop zet wat al bekend is, hebben mensen minder moeite om daaraan het nieuwe te koppelen. Louise Cornelis (die Maria ook al inspireerde voor haar blog over goede inleidingen) legt het uit.
|
Wees voorzichtig met leenwoorden
Dennis Rijnvis schrijft zijn schrijftips altijd lekker op. De les van deze blog: als jezelf een intellectuele houding wilt aanmeten, gebruik dan veel leenwoorden. Dan krijg je vanzelf een attitude.
|
|
Dit is de top-10 van taalergernissen
|
|
Beelden zeggen niet meer dan duizend woorden - Universiteit van Amsterdam
Beelden zijn goed om emoties op te roepen – bijvoorbeeld medeleven met vluchtelingen – die aanzetten tot actie, zoals doneren of een petitie ondertekenen. Toch lijken beelden op de langere termijn niet te leiden tot verandering van mening. Het is toch echt tekst die leidt tot verandering van mening, omdat die een grotere betrokkenheid vergt van de lezer. Wijst onderzoek uit. Puh.
|
|
2000 twijfelachtige stukjes
Als iets misschien gebeurt, is het dan minder of meer waarschijnlijk dat het gebeurt dan wanneer het waarschijnlijk gebeurt? Als je ons nog volgt en je bent geïntrigeerd, weten we nu wat je ongetwijfeld gaat lezen. Of is dat twijfelachtig?
|
Afreken-(on)genoegen
–Heeft u een klantenkaart? –Nee, dank u wel. Volledig onlogisch antwoord, maar wel effectief. Grappig onderzoek naar bochten afsnijden in ongewenste kassagesprekken.
|
Digitaal woordenboek
Het digitale tijdperk heeft nieuwe activiteiten en hoedanigheden teweeg gebracht. Hier zijn de woorden die erbij horen. Van ninjalezen tot profielduiken.
|
|
Word lid van Schrijftrainers, schrijfcoaches
We maakten groepen aan op Facebook en Linkedin voor schrijftrainers en schrijfcoaches. Behoor je tot die beroepsgroep? Sluit je dan aan om ervaringen uit te wisselen en tips te delen.
|
Het DRONGO talenfestival 2017
Het DRONGO talenfestival is het grootste evenement voor taalprofessionals, studenten en taalliefhebbers. Let op, dat is deze vrijdag en zaterdag al: 29 en 30 september in de Jaarbeurs Utrecht. Komen we je daar tegen? (Waardeloze website overigens, die je niet op je mobiel moet proberen te openen.)
|
‘Verpest een boek met één letter’
Fijne vrijdagmiddagbezigheid (als je niet naar het DRONGO talenfestival gaat: boektitels verpesten door een letter te wijzigen. Zo hebben wij nu hier het Combinatie-moordenboek in de kast staan. Welke heb jij?
|
Beoordeel Kiezel Communicatie
Heb je ooit een training of coaching bij ons gedaan? Help ons dan met een beoordeling op Springest, een soort Booking.com van de trainingen. Via onze schrijftrainingpagina kun je op de Springest-button klikken en dan wijst het zich vanzelf. Je vult een training in (‘schrijfcoaching’ bijvoorbeeld of training e-mails schrijven of zoiets), verwoordt wat je ervan vond en klikt op indienen. Nog even op de link in het bevestigingsmailtje klikken en klaar. Dank, dank, dank, dank, dank (x200).
|
|
|
Als je deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, dan kun je je hier afmelden.
Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier.
|
Gemaakt door Kiezel Communicatie met Revue.
|
Kiezel Communicatie - Torenallee 36-40 - 5617 BD Eindhoven - 010-433 34 36
|